Pro Forbes.cz: Monako na Jadranu. V Drači vzniká luxusní jacht marina

Autor: Honza Strouhal
Zatím sem jezdí tankovat superjachty nejbohatší lidé světa včetně Jeffa Bezose nebo Sergeye Brina, kteří ale hned odplouvají na přívětivější jih země. V albánském Drači je totiž jen nevábný komerční přístav, nyní se ale s pomocí investorů z Dubaje začíná měnit v luxusní marinu pro soukromé jachty.
Tisíce turistů, kteří minulý víkend chytali bronz na dlouhých písečných plážích albánského letoviska Drač (Durrës), byly náhodnými svědky nečekaného zážitku. V dáli na moři mohly zahlédnout téměř 150 metrů dlouhou luxusní superjachtu Dragonfly, jež líně plula ke zdejšímu přístavu.
V něm se ročně v kontejnerech přeloží přes sedm milionů tun zboží, což jej řadí na vrchol pyramidy největších albánských přístavů a zároveň do první pětice na celém Balkáně.
Port of Durrës je ale kromě obrovských nákladních lodí a turistických trajektů také častou destinací superjacht nejbohatších lidí světa, kteří si během letních měsíců užívají dovolenou ve Středozemním moři. Albánie jim jde naproti daňově zvýhodněnými pohonnými hmotami, a tak sem často připlouvají jen dotankovat své mořské koráby.

Jedním z nich byl minulý víkend právě se svou superjachtou Dragonfly sedmý nejbohatší muž světa a zakladatel Googlu (dnes Alphabet) Sergey Brin. V Drači se zdržel přes noc a během ní podle albánských médií natankoval šest set tisíc litrů nafty, dnes už ovšem bez zásadního daňového zvýhodnění.
"Proces tankování trval přibližně pět hodin a přinesl albánské státní pokladně zhruba 240 tisíc eur (v přepočtu 5,8 milionu korun, pozn. red.)," uvedl albánský zpravodajský server Shqiptarja.
Brin však není jediný z boháčů, kteří sem víceméně pravidelně míří. Pár dnů po něm se u břehů Drače objevila superjachta Kismet pákistánsko-amerického obchodníka a miliardáře Shahida Khana.
V minulých letech u přístavu takto dočasně kotvila superjachta Koru zakladatele Amazonu Jeffa Bezose. V minulosti se zde prostřídaly například i jachta Pelorus, kterou tehdy vlastnila panovnická rodina z Abú Dhabí a už pět let patří čínskému miliardáři Samuelovi Tak Leemu, nebo luxusní superjachty ruských miliardářů, jako jsou například Roman Abramovič nebo Oleg Děripaska.

Ti všichni k dračskému přístavu připluli jen na otočku zejména za daňově zvýhodněnou a tedy i levnější ropou, čímž jim Albánie jde naproti. Upřímně, není třeba se jim divit, že se zde jen otočili, přístav totiž nepůsobí příliš vábně.
Albánie právě to ale chce novým projektem Durrës Yachts & Marina změnit a přitáhnout sem čím dál víc zámožných lidí, kteří rádi tráví léto na jachtách i plachetnicích. Arabská média tento projekt v době jeho uvedení označovala jako "Monaco of the Adriatic", v překladu Monako na Jadranu.
Tamní premiér Edi Rama proto před třemi lety ohlásil obrovský projekt dohromady za dvě miliardy eur. "Durrës Yachts & Marina přinese novou perspektivu pro celé albánské pobřeží," prohlásil tehdy předseda albánské vlády, jenž post premiéra obhájil také v letošních květnových volbách.
Dnes průmyslová oblast Drače se má přeměnit na luxusní marinu obklopenou soukromými rezidencemi, luxusními hotely i obchody, to vše protkané pobřežní promenádou a kotvišti pro majitele soukromých plavidel.
Současný nákladní přístav se i se všemi kontejnery a jeřáby má přesunout o deset kilometrů severně nad druhé nejlidnatější město Albánie a nazývat se bude Porto Romano.
Drač tím ztratí své charakteristické panorama jeřábů v zapadajícím Slunci, toť ale vše, kvůli čemu by měla zoufat. Tvář Drače, jež má velkou jizvu právě v podobě přístavu fakticky v samém centru města, které navíc nekomfortně rozděluje, jelikož přístav není volně průchozí, se tím změní k lepšímu.

V Drači už byla letos zahájena první etapa megalomanského projektu za před třemi lety ohlášené dvě miliardy eur, kdy se začaly stavět první tři budovy celého komplexu, které nabídnou i takzvané apartmány v oblacích.
Financovat celý projekt má z jedné třetiny (sedm set milionů eur) sama Albánie, hlavním investorem je ovšem skupina Emaar vlastněná podnikatelem Mohamedem Alabbarem ze Spojených arabských emirátů, jež stojí například za výstavbou nejvyšší budovy světa Burdž Chalífa v Dubaji.
Podíl financování pak odpovídá výši vlastnických podílů. Albánii bude patřit 33 procent, arabským šejkům zbylých 67 procent nové mariny.
Hlavní investor přispěl zpočátku kapitálem ve výši pouhých sedm milionů eur. Zbylé finance plánuje získávat z předprodeje apartmánů či celých hotelových komplexů a vypomáhat si bude i bankovními půjčkami.
Z předprodeje prvních apartmánů v oblacích doteď získal vyšší desítky milionů eur, budování hlavní rezidenční části mariny v dalších letech tyto příjmy jen znásobí. Podle původní ekonomické studie by celý projekt měl v příštích 35 letech utržit přes tři miliardy eur.
Studie ekonomických dopadů na okolí počítá s tím, že marina nejenže přiláká do Drače více majetných turistů, ale podpoří růst cen nemovitostí v okolí. Navíc Drač se má v příští pětiletce stát hlavním dopravním uzlem Albánie, kde se budou protkávat tři typy dopravy: silniční, železniční a lodní.
Na celé infrastruktuře včetně dopravního hubu, který bude stát na místě současného vlakového nádraží nedaleko od samotného přístavu, se už nyní horlivě pracuje.
Například právě teď vzniká trať pro na albánské poměry rychlovlak, který propojí a hlavně zkrátí cestu z letiště v Tiraně právě do Drače. Hotovo má být v příštím roce.

Celý projekt Durrës Yachts & Marina zároveň počítá s přesunutím současného překladiště zhruba patnáct kilometrů severně od Drače, kde se už také začíná stavět základní infrastruktura. Půjde však o běh na dlouhou trať, nový komerční přístav by měl být kompletně hotový až v roce 2050.
Bude i lépe dostupný pro další navazující silniční dopravu. Dnes musejí kamiony zajíždět fakticky do centra města, s novým přístavem se mu vyhnou a navíc budou na vznikajícím panevropském koridoru 8 vedoucím přes Kosovo, Severní Makedonii až do Bulharska k Černému moři.
Nejde ale o jediný projekt, který v Albánii začal vznikat a míří na nejzámožnější klienty. Na jihu země už vzniklo mnoho luxusních rezidenčních projektů, kam jezdí nebo kde vlastní vily přímo nejznámější Albánci, jako třeba zpěvačka Dua Lipa, ale i bohatí lidé z celého světa.
Není tajemstvím, že v Albánii svou každoroční dovolenou ráda tráví dcera amerického prezidenta Donalda Trumpa Ivanka, jež svému choti Jaredu Kushnerovi ukázala krásu albánské riviéry.
Ten si ji zamiloval natolik, že ve spolupráci s albánskou vládou i jedním z nejbohatších albánských rodinných klanů Kastrati ohlásil investici za miliardu dolarů na panenském ostrově Sazan, který byl dlouho nepřístupný kvůli tomu, že na něm byla po dlouhá desetiletí přísně střežená vojenská základna.

Kushner chce na ostrově postavit ekologické luxusní rezidence s dostatkem soukromí i s marinami, u nichž budou návštěvníci kotvit. Ostrov je ze své podstaty odříznut od ruchu turismu, který se ve velkém odehrává na pobřeží albánské riviéry.
A proto má velký potenciál zaujmout veřejně exponované osoby, jež ocení klid a diskrétnost a dokážou si za to připlatit.